اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه مساله محیط زیست اولویت جدی ماست گفت: دولت یازدهم افتخار می‌کند که در نخستین جلسه خود موضوع دریاچه ارومیه را مد نظر قرار داد و کارش را با مسایل محیط زیست آغاز کرد.
 

به گزارش خبگزاری مهر، رییس جمهور در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی، دستاوردهای دولت را در عرصه های مختلف سیاست، اقتصاد، جامعه و فرهنگ تشریح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در بخشی از این گفت و گوی تلویزیونی با بیان این‌که دولت در بحث محیط زیست گام‌های بسیار مهمی برداشته است گفت: امروز در شهرهای بزرگ بنزین و گازوئیل نسبت به یک سال گذشته تغییر کرده است و آلودگی هوا نیز کاهش یافته است.

وی با تاکید بر تغییر نوع بنزین و گازوئیل مصرفی در کلانشهرها اظهارداشت: اجرایی شدن برنامه عرضه بنزین و گازوئیل با استانداردهای بین المللی کاهش آلودگی را در پی داشته است هرچند در زمینه آلودگی هوا، سوخت بخشی از مساله به شمار می رود.

روحانی در ادامه با بیان این‌که در زمینه نفت و گاز هم توانسته‌ایم حرکت خوبی داشته باشیم ، از تحول بزرگ در گازوئیل خبر داد و اظهار داشت: گازوئیل هم گوگردزدایی شده  و از طرفی مقدار مصرف نفت گاز و نفت کوره در نیروگاه های ما کاهش یافته است و ما می توانیم گاز بیشتری به این نیروگاه بدهیم مقدار مصرف نفت و گاز از سوی مراکز تنزل یافته و ما امیدواریم که در سال آینده به زمانی برسیم که همه نیروگاه های ما بتوانند از گاز استفاده کنند؛ چرا که ما بر این موضوع واقف هستیم که موضوع محیط زیست بسیار مهم است.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که آلودگی محیط زیست تنها به مسئله بنزین و گازوئیل مربوط نمی شود، به اقدامات دولت در سایر بخش ها اشاره کرد و گفت: دولت توانسته است در زمینه ریل گام های بسیار مهمی بردارد و به زودی ما مشاهده خواهیم کرد که خط ریلی ما به ترکمنستان وقزاقستان وصل می‌شود و طرح هایی نظیر دو خطه کردن و برقی کردن ریل های کشور نیز در دستور کار دولت قرار گرفته است.

روحانی همچنین در رابطه با طرح های اولویت‌دار دولت یازدهم  تکرار کرد که از جمله طرح هایی که شخصا هر هفته دنبال می‌کنم، محیط زیست است، چون سلامت مردم بسیار اهمیت دارد. در این راستا به مسئله سوخت توجه کردیم، البته نمی‌گویم با تحول در سوخت همه مسائل محیط زیست حل می‌شود مثلا ریزگردها به سادگی قابل حل نیست.

رییس جمهور به برنامه های دولت برای حل معضل دریاچه هامون، ارومیه و زاینده رود هم اشاره کرد و گفت: برای من مهم است که ببینم آب در زاینده رود جاری است و حل معضل دریاچه ارومیه اولین تصمیمی بود که دولت اتخاذ کرد.

وی افزود: اگر دریاچه ارومیه خشک شود، نه تنها برای آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل مشکل ایجاد می‌شود، بلکه تا 10 استان سلامت مردم و زمین های کشاورزی به خطر می افتد.

رییس جمهور افزود: یکی دو جلسه شخصا با کارگروه ویژه دریاچه ارومیه داشته ام و معاون اول و معاونت محیط زیست این مسئله را دنبال می‌کند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه در برخی طرح‌های گذشته ، مسائل زیست‌محیطی مورد توجه قرار نگرفته است گفت: ما  در جاهایی سد زده‌ایم اما محاسبه نکرده‌ایم که چه معضلی برای کشاورزی ما ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما مسئله آب است، به معضل کمبود آب در کشور اشاره کرد و گفت: راه حل های مختلفی در ارتباط با کاهش مصرف آب در نظر گرفته شده که از آن جمله مدرنیزه کردن آبیاری در بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: در طول دهه های گذشته مجموعه زمین های کشاورزی که به سیستم آبیاری مدرن مجهز شده اند یک میلیون و 330 هزار هکتار است در حالی که در دولت یازدهم و در سال 93 توانسته ایم 284 هزار هکتار از زمین های کشاورزی را به آبیاری مدرن تجهیز کنیم.

رییس دولت یازدهم گفت: در استانهای سیستان و بلوچستان،خوزستان و ایلام برنامه ریزیهای مفصلی برای اجرای طرح آبیاری مدرن صورت گرفته است که در نتیجه آن، مصرف آب کاهش و میزان محصولات کشاورزی افزایش خواهد داشت.

وی افزود: برای آب آشامیدنی مردم در همین تهران دچار مشکل بودیم که دو سه طرح عملیاتی شد و طرح‌های مهمی نیز پیش‌رو داریم که مؤثرترین آن مسئله آب کشاورزی است تا بهره‌وری آن را بالا ببریم.

روحانی با تاکید بر ضرورت استفاده قاعده‌مند از آب‌های زیرزمینی بیان کرد: باقاعده بازی کردن فقط متعلق به دنیای سیاست نیست و به روایت دیگر نمی‌توان با سنت‌های الهی مبارزه کرد.

روحانی با اشاره به این‌که باید بهره بری آب را بالا ببریم خاطر نشان کرد : با طبیعت نمی توان جنگید چرا که قاعده مند بودن فقط به دنیای سیاست مربوط نمی شود بلکه در محیط طبیعی نیز باید بر اساس قواعد طبیعت حرکت کرد .

وی در بخش پایانی این گفتگو با تاکید بر اینکه من هیچ چیز را فراموش نکرده‌ام، عنوان کرد:‌ برخی ایمیل می‌زنند که تو قول‌هایت را فراموش کرده‌ای؛ من هیچ یک از وعده‌هایم را از یاد نبرده‌ام.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۷/۲۲ 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 مهر 1393برچسب:رئیس جمهور,محیطزیست,دریاچه ارومیه,گازوئیل,بنزین, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.